КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Шипинецький ліцей Кіцманської міської ради Чернівецького району Чернівецької області
Головна > Виховна Робота > Профорієнтація > Вибір професії: як не помилитись
Виховна Робота / Профорієнтація

Вибір професії: як не помилитись

05-02-2021, 22:30

    Одним із основних напрямків виховної роботи в школі є профорієнтаційна робота. Її завдання полягає в ознайомленні учнів з професіями та правилами їх вибору, вихованні спрямованості на самопізнання як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами щодо набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією, а також забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.
Цілі, завдання та основні форми профорієнтаційної роботи
üу юнацькому віці деякі професійно важливі якості перебувають у прихованому стані, тому що немає умов для їх прояву;
üнедостатній рівень самосвідомості підлітка, нестійкість емоційного стану, неадекватна самооцінка;
üнедолік життєвого досвіду (недостатні знання про світ професій і ринок праці, правила і можливі помилки під час вибору професії).
    Знизити негативний вплив цих чинників можна тільки шляхом цілеспрямованого психолого-педагогічного супроводу професійного самовизначення, яке варто розпочинати ще в початковій школі, як це робиться в багатьох країнах.
     Профорієнтація — це науково обґрунтована система соціально-економічних, психолого-педагогічних, медико-біологічних і виробничо-технічних заходів щодо надання молоді особистісно орієнтованої допомоги у виявленні й розвитку здібностей і схильностей, професійних і пізнавальних інтересів у виборі професії, а також формування потреби у праці й готовності працювати в умовах ринку, багатошаровості форм власності й діяльності. Вона реалізується в ході навчально-виховного процесу, позаурочної та позашкільної роботи з учнями.
Цілі профорієнтації:
üнадання профорієнтаційної підтримки учням у процесі вибору профілю навчання та сфери майбутньої професійної діяльності;
üвироблення в школярів свідомого ставлення до праці, професійне самовизначення в умовах свободи вибору сфери діяльності відповідно до своїх можливостей, здібностей і з урахуванням вимог ринку праці.
üодержання несуперечливих відомостей щодо переваг, схильностей і можливостей учнів для розподілу їх за профілями навчання;
üзабезпечення широкого діапазону варіативності профільного навчання за рахунок комплексних і нетрадиційних форм і методів, що застосовують на уроках та у виховній роботі елективних курсів;
üдодаткова підтримка деяких груп школярів, щодо яких легко спрогнозувати труднощі у працевлаштуванні;
üвироблення гнучкої системи кооперації старшої школи з установами додаткової та професійної освіти, а також з підприємствами міста, регіону.
    
   Задача вибору професійного шляху, безумовно, складно, цьому для її рішення необхідно врахувати багато даних, зокрема, свої інтереси, здібності, шляхи отримання професійної освіти, перспективи працевлаштування по отриманій спеціальності. Для цього необхідно отримати інформацію:
-про затребуваність кваліфікованих робочих та спеціалістів на ринку праці;
-про зміст праці представників професій, найбільш затребуваних на регіональному ринку праці;
-про різноманітні методи пошуку роботи та о техніці написання резюме;
-отримати рекомендації спеціалістів з питань професійного самовизначення;
-по можливості пройти профорієнтаційне тестування.
    Запам’ятай: не буває поганих професій, головне – бути  затребуваним на ринку праці та мати можливість професійній самореалізації!
    До вибору професії потрібно підходить серйозно та обдумано. Якщо професію обрати вірно,  то вона принесе не тільки моральну насолоду, а й матеріальний достаток. Зробити вірний вибір, означає найти професію, яка поєднує в собі 3 фактора:
üПрофесія цікава та приваблива – «ХОЧУ». Це ті заняття, які Ти робиш з цікавістю та бажанням, з власної ініціативи (як у школі, та и поза шкільний час). Якщо вибрана справа подобається. То Ти охоче будеш працювати, підвищувати свою кваліфікацію, і як наслідок, більше заробляти, користуючись авторитетом між колегами.
üПрофесія має попит на ринку праці – «ТРЕБА». Ці знання о перспективних професіях, які користуються та будуть користуватися в найближчий час на ринку праці, і яка вірогідність працевлаштування з обраної професії.
üПрофесія доступна та посильна – «МОЖУ». Це можливості людини: його здатності, стан здоров’я, рівень знань та вмінь. Наприклад, я в яких то справах Ти більш успішне, довго можеш займатися цією справою не втомлюючись, а в других – навпаки, швидко починаєш нервувати, злитися та в підсумку у Тебе нічого не виходить.
 
   При виборі професії потрібно врахувати та не допускати таких помилок:
ØВибір професії за компанію. Це буває у тому випадку, якщо вибираєш професію, навчальний заклад по прикладу своїх друзів. Потрібно розуміти, що професія, яку вибирає твій товариш, може зовсім не підходити тобі. Спочатку розберись у своїх інтересах, схильностях, здібностях, «примір» обрану професію на себе, а потім приймай рішення.
ØВибір престижної професії. У наші дні найбільш престижними у молоді вважаються професії, які зв’язані з бізнесом, фінансами, управлінням. Однак, по-перше, мода та престижність оманлива і непостійна, по-других, ринок праці і так вже перенасичений «модними» спеціалістами.
ØВибір любої високооплачуваної професії. Недостатньо просто отримати професію, щоб потім багато заробляти. Для цього потрібні ще і знання, досвід та бажання робити. Якщо людина байдужий до професії, то йому дуже важко заставити себе багато та сумлінно робити, підвищувати свій професіоналізм, а без цього не буде хорошої заробітної плати.
ØОтотожнення професії з конкретною людиною. Наприклад, тобі дуже подобається знайомий, інженер за спеціальністю і приймаєш рішення стати інженером та бути таким же, як знайомий.
ØРішення про вибір професії потрібно приймати самому. Не можна дозволяти друзям та родичам давити на вибір та приймати за себе рішення. Але їх думку потрібно приймати до відома як варіанти вибору та уважно вивчати кожний окремо.
ØНе захоплюйтесь зовнішньою стороною професії. У кожної професії є як переваги, так і недоліки. Намагайся передбачити усю плюси та мінуси свого професійного вибору.
ØПрофесію потрібно вибирати з урахуванням своїх здібностей, схильностей, інтересів, талантів та бажань. 

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ ПРОФОРІЄНТАЦІЯ →